Gabloty reklamowe jako element wiat przystankowych
Już starożytni sprzedawcy wykrzykiwali na targach zachęty do kupna ich towarów. Ten, który był głośniejszy, przyciągał uwagę kupujących, co dawało mu przewagę nad innymi i skutkowało wyższymi zyskami. Tak też zrodziła się reklama, której nazwa pochodzi zresztą od łacińskiego słowa "clamo", oznaczającego "krzyczeć" i "przywoływać". Początkowo była jedynie ustną zachętą, by po jakimś czasie ewaluować w stronę obrazkową i pisemną. Kiedyś pojawiała się jedynie sporadycznie, dziś natomiast jest integralną częścią naszego życia.
Przemawia do nas z ekranów telewizorów i komputerów, patrzy z gazet, śledzi nasze kroki z wysokich bilboardów. I choć jest tak bliska, że pozornie jej już nie zauważamy, tak naprawdę ma ogromny wpływ na nasze życie i podświadomie kształtuje gusta i wpływa na wybory. Nie dziwi więc fakt, że reklamodawcy prześcigają się w pomysłach dotarcia do odbiorców, bowiem jest to warunkiem ich sukcesu. Wychodzą więc ze swoją reklamą na ulice, by towarzyszyła nam w codziennych czynnościach, stąd też dużą popularnością cieszą się gabloty reklamowe.
Gabloty reklamowe to skuteczny sposób na promocję produktów, a nawet idei, nośnik informacji o bieżących wydarzeniach. Ważne jest zatem, aby ustawione były w miejscach, gdzie będzie miało je okazję zobaczyć jak najwięcej osób. Z tego powodu chętnie umieszczane są na przystankowych wiatach. Przyciągają uwagę pasażerów, którzy w oczekiwaniu na środek transportu mają najczęściej dużo czasu. Chcąc nie chcąc, przyglądają się więc umieszczonym tam reklamom. Producenci wiat przystankowych projektują je więc w taki sposób, aby miały przygotowane gabloty na reklamy. Jest to estetyczne rozwiązanie, które wpisuje się w przestrzeń publiczną. Różne rozmiary gablot pozwalają na dopasowanie do nich licznych reklam, a dostępne w ofercie podświetlenia powodują, że reklama jest widoczna nawet nocą. Dzięki temu poprawia się także oświetlenie przystanku, co sprawia, że jest on bezpieczniejszy, a przede wszystkim schludny i kolorowy. Bogactwo barw przemawiających do odbiorców zza szyb przystankowych gablot sprawia, że zwracają uwagę na zawarte tam treści i sugerują się reklamowym przekazem, co kształtuje ich przyszłe wybory, mimo że często nie zdają sobie z tego w pełni sprawy.