mail_icon  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     Telefon +48 (32) 271 66 78 

Jakie materiały wykorzystuje się przy produkcji wiat i gablot?

Każda przestrzeń potrzebuje różnych elementów małej architektury, które podniosą jej funkcjonalność i zapewnią wyższy poziom komfortu dla jej użytkowników. Wśród wyposażenia, które w większości przypadków okaże się niezbędne na większości terenów zurbanizowanych, na szczególną uwagę zasługują wiaty przystankowe. Są one konieczne do ochrony pasażerów oczekujących na autobus lub tramwaj przed wiatrem, padającym śniegiem czy ochlapaniem przez przejeżdżające auta. Będą również nieocenione, gdy kursy odbywają się rzadziej, ponieważ znajdująca się w nich z reguły ławeczka pozwoli na zajęcie miejsca siedzącego. Przekonajmy się, jakim wyzwaniom muszą sprostać takie konstrukcje i sprawdźmy, z czego powstają.

Na co są narażone wiaty przystankowe?

Wiaty przystankowe muszą stawiać czoła wszystkim czynnikom atmosferycznym, a także aktom wandalizmu, które z różnym natężeniem mogą zdarzać się w niemal każdym miejscu. Wszystkie materiały użyte do ich konstrukcji powinny więc być odpowiednio zabezpieczone przed wodą i wilgocią, a także wytrzymywać napór wiatru i silne uderzenia. Dobrze też, by były w stanie stawić czoło próbom zarysowania czy nadpalenia.

Z czego powstają wiaty przystankowe?

Konstrukcja wiat przystankowych jest najczęściej wykonywana z profili stalowych. Z reguły są to profile zamknięte używane jako słupki oraz otwarte np. ceowniki, stosowane jako elementy podtrzymujące przeszklenia lub dodatkowe wyposażenie w postaci ławeczek, gablot i oznaczeń. Dla ochrony przed korozją stal jest poddawana cynkowaniu ogniowemu, a następnie lakierowana proszkowo w dowolnie wybranym kolorze z przemysłowej palety RAL. Przeszklenia powstają z tworzywa o wysokiej przezierności np. poliwęglanu oraz szkła hartowanego. Ma ono nie tylko zwiększoną wytrzymałość, ale też w razie rozbicia tafla rozpada się na małe kawałeczki, które nie stanowią zagrożenia dla ludzi. Uzupełnieniem całości są profile aluminiowe używane jako ramy dla szyb.