mail_icon  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     Telefon +48 (32) 271 66 78 

Jakie standardy powinny spełniać przystanki autobusowe?

Przystanki autobusowe jest to wyznaczone i odpowiednio oznakowane miejsce, w którym pasażerowie mogą wejść na pokład autobusu lub opuścić pojazd w bezpieczny sposób. Najczęściej w takim miejscu ustawiana jest specjalna wiata przystankowa.

Specyfika wiat przystankowych

Wiaty przystankowe zaliczane są do podstawowych elementów małej architektury, tzw. mebli miejskich. Jest to konstrukcja zaprojektowana jako osłona dla pasażerów czekających na transport na przystankach autobusowych, tramwajowych czy peronach kolejowych. Skutecznie chronią przed deszczem, śniegiem, wiatrem, a niekiedy również zimnem (wiaty z systemem ogrzewania). Wyposażone są też w ławki do wygodnego odpoczynku. Oprócz tego pełnią zwykle funkcje informacyjne, gdyż umieszczane są na nich tablice informacyjne.

Wiaty przystankowe - podstawowe normy i wytyczne

Obecnie wiaty przystankowe traktuje się jako niezbędne minimum zapewniające komfort osobom oczekującym na przyjazd środka transportu zbiorowego, np. autobusu lub tramwaju. Najbardziej powszechnym rozwiązaniem są wiaty o przynajmniej trzech ścianach bocznych, które najczęściej są przeszklone. Dzięki przeszkleniu możliwa jest dogodna obserwacja przestrzeni miejskiej. Trzy zabudowane ściany pozwalają na skuteczną ochronę przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych. Możliwe jest jednak zastosowanie modeli wspornikowych (słupowych), które tworzą konstrukcję z zadaszeniem, ale bez zabudowanych ścian. Takie rozwiązanie zwykle znajduje zastosowanie w przypadku przystanków o niewielkim natężeniu ruchu.

Każda wiata przystankowa poza funkcjami ochronnymi przed czynnikami zewnętrznymi musi zapewniać też maksimum bezpieczeństwa. Konstrukcja wiaty musi być więc solidna, trwała i wytrzymała. Do niedawna przeważały wiaty, które były mocowane do podłoża wyłącznie poprzez kotwy. Kotwienie odbywało się bezpośrednio do np. płyty chodnikowej. Obecnie coraz częściej wybierane są warianty z fundamentami, które zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa nawet w przypadku bardzo porywistych wiatrów.